maandag 19 mei 2014


De coachingskalender van vandaag gaf me een boodschap: Blijf dicht bij jezelf en versterk daar je krachten in een oase van rust. Vergelijk jezelf niet langer met de ander. Vergelijk je met jezelf, waar je was, waar je nu bent en waar je heen wilt. Dat is wat telt.

Het verhaal gaat over een beroemde samoerai-ridder en een oude zenmeester. Zodra de samoerai de wijze man ziet, voelt hij zich plotseling minderwaardig. Hij vraagt aan de meester:

'Waarom voel ik mij minderwaardig? Een ogenblik vóór ik hier kwam, voelde ik me nog prima. Maar zo gauw ik u zag, voelde ik me minder.' De oude man neemt hem mee naar de tuin en zegt:

'Kijk maar naar deze twee bomen hier. Die ene grote en die kleine ernaast, die nu in volle bloei staat. Al jaren staan ze naast elkaar in mijn tuin en nog nooit heeft dat problemen gegeven. De kleine boom heeft nooit tegen de grote gezegd 'Waarom voel ik me minderwaardig naast jou?' Deze boom is klein en die andere is groot. Waarom heb ik nooit iets over minderwaardigheid gehoord?'

De samoerai verzinkt even in gedachten en zegt dan:

'Omdat ze zich niet met elkaar vergelijken.'

Waarop de oude man antwoordt:

'U kent dus het antwoord'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter